F.A.Q

SOALAN: Bagaimana Konsep perniagaan WOW ToneExcel Referral Program ini?
Kerja anda hanyalah menjual SIMKAD handphone ToneExcel (yang menggunakan perkhidmatan TuneTalk ) kepada saudara mara, adik beradik, sahabat handai, rakan taulan. Hasilnya kepada anda ialah, jika mereka top-up handphone mereka maka anda akan dapat komisyen. Selama mana mereka menggunakan simkad tersebut, selama itulah anda akan menikmati komisyen dari toneexcel.

SOALAN: Berapa harga sekeping SIMKAD Tunetalk-ToneExcel ini?
Harganya sekeping RM80 ( yang mengandungi kredit/air time sebanyak RM30)




SOALAN: Apakah service provider yang digunakan?
Toneexcel menggunakan service provider TuneTalk, dan tunetalk menggunakan prasarana Celcom.

SOALAN: Berapakah charge panggilan dan sms yang dikenakan?
Dari 28 sen panggilan seminit dan 13 sen sekali sms untuk semua talian dan
TuneBuddies - 10sen seminit.


SOALAN: Dimanakah boleh top-up prepaid ini?
Anda boleh top-up prepaid tunetalk di seluruh Malaysia (termasuk Sabah/Sarawak), seluruh stesen minyak yang menggunakan e-pay, sebahagian besar kedai yang menjual prepaid, maybank2u, cimbclick, dan banyak lagi.




SOALAN: Apakah kelebihan lain jika saya menggunakan prepaid Tunetalk-ToneExcel ini?
Anda boleh mengekalkan nombor lama, anda diberi insurance kemalangan sebanyak RM100,000, menaiki kapal terbang AisAsia secara PERCUMA (mengikut syarat yang ditetapkan), point tersebut juga boleh ditukarkan kepada airtime atau handphone dan juga peluang untuk menjana pendapatan sampingan yang lumayan.

SOALAN: Bagaimanakah marketing plan untuk perniagaan ini?
Setiap kali kita sponsor rakan, kita diberikan RM20 sebagai fast track bonus, dan juga kita dibayar komisyen sebanyak 6% untuk Level 1 yang topup, 3% untuk Level 2 yang topup dan
11% untuk Level 3 yang topup

SOALAN: Bagaimanakah ToneExcel membayar komisyen kepada saya?
Untuk bonus fast track, jika kita sponsor dari 1-15 hb, duit bonus akan dibank in dalam akaun anda pada hujung bulan, jika kita sponsor rakan dari 16-31 hb, bonus akan dimasukkan kedalam bank anda pada 11 hb depan.
Untuk komisyen topup akan dibayar pada 21 hb depan asalkan ianya lebih RM30, jika kurang, ia akan dibawa untuk bulan hadapan.

SOALAN: Apa kelayakkan untuk menerima komisyen?
Anda dikehendaki top up paling sedikit RM20 dalam sebulan, dan juga jumlah terkumpul komisyen anda melebihi RM30

SOALAN: Adakah saya kena top-up minima RM20 tersebut sekali gus atau boleh sedikit-sedikit?
Kedua-duanya boleh, sekali gus pun boleh sedikit-sedikit pun boleh, asalkan jumlahnya paling kurang RM20 dalam tempoh sebulan.

SOALAN: Apa jadi pada bulan tersebut jika saya top-up jumlahnya tak sampai RM20?
Sekiranya anda sudah ada downline, dah bulan tersebut anda sudah ada komisyen, maka anda tidak akan mendapat komisyen pada bulan itu sahaja, bulan-bulan lain tetap dapat jika topup lebih RM20.

SOALAN: Dimanakah nak dapatkan SIMKAD ini?
Sila rujuk halaman 'cara sertai'

SOALAN: Bagaimana dengan signal Tunetalk ini?
Disebabkan mereka juga menggunakan prasarana Celcom, maka jika dikawasan anda itu, line celcom baik, maka line tunetalk juga baik.


SOALAN: Bagaimana jika saya ingin mengekalkan nombor lama.
Sila klik cara kekal nombor lama pada nav bar di sebelah kanan blog ini.

SOALAN: Setelah saya menyertai perniagaan ini, apa yang perlu saya lakukan?
Jadikan kesemua ahli keluarga anda yang terdekat, seperti ibu/bapa, suami/isteri anak-anak, adik beradik, saudara mara yang terdekat, pekerja anda, atau sesiapa yang menggunakan hp prepaid, dan juga sebelum ini mereka membayar bil/prepaid talipon melebihi RM20, maka suruh mereka menggunakan talian tunetalk ini. Kalau dulu anak-anak kita menggunakan talian XXX Company, kalau mereka topup (kadang2 kita juga yang bagi duit top-up), Company XXX bertambah kaya, kali ini jika mereka menggunakan talian tunetalk dalam WoW Program ToneExcel, mereka topup, kita pun dapat sedikit hasil.

Selepas itu barulah promote kepada orang lain, seperti rakan sekerja, sahabat-sahabat sepermainan, sambil main golf, main tenis, main gasing, main badminton, main sepaktakraw, main snooker, jogging, sambil mancing, sambil sembang di kedai mamak, cerita kan peluang ini dan ajak mereka sekali. Terangkan yang ini bukan MLM, tapi guna handphone macam biasa dan dapat upah jika ceritakan pada orang lain.

SOALAN: Bagaimana cara promosi perniagaan ini?
Terangkan kepada rakan-rakan anda peluang perniagaan ini.









SOALAN: Boleh terangkan lebih lanjut mengenai insurance Kemalangan ini?
Sila rujuk disini.
http://www.tunetalk.com/my/services/insurance

http://www.tunetalk.com/my/services/insurancepolicy
http://www.tunetalk.com/my/services/insurancefaq


SOALAN: Bolehkah saya nak sponsor ahli keluarga saya tetapi pembayaran komisyen terus ke akaun bank saya?
Boleh. Apa yang perlu dilakukan adalah didalam member area mereka, dibahagian bank akaun info masukkan maklumat bank anda dan jangan lupa fax kan atau scan borang penyerahan komisyen ini ke 003-9054 0278.
Klik disini untuk mendapatkan borang tersebut.

SOALAN: Saya telah menggunakan simkad tunetalk biasa yang berharga RM5 dikedai, bolehkah saya ingin mengekalkan no tunetalk ini kepada SIMKAD Tunetalk-ToneExcel saya yang baru?
Boleh.
Hanya guna cara aktif simkad.

SOALAN: Saya tidak pandai komputer, tiada laptop, tiada broadband, boleh kah saya jalankan perniagaan ini?
Sangat boleh, kerana kita menjalankan perniagaan ini tidak memerlukan komputer atau internet langsung, 100% menggunakan cara SMS.


SOALAN: Saya pergi kekedai saya dapati mereka jual simkad pada harga RM5 sahaja, bukannya RM80?
Tunetalk mempunyai 2 jenis simkad, satu simkad tunetalk yang biasa harganya RM 5 sekeping dan call ratenya 15 sen seminit dan 5 sen SMS, dan simkad ini tiada referral program, kalau kita promote pada orang lain simkad ini tiada komisyen. Senang cerita, dengan simkad yang ini kita tak boleh buat duit. Habis kredit, topup lagi...itu sahaja.

Manakala kedua adalah Simkad Tunetalk-ToneExcel, yang ini harganya sekeping RM80 
dan calling ratenya 32 sen seminit dan 15 sen SMS tetapi ada referral program, . kalau promote pada orang lain dapat komisyen. Dan simkad ini tiada dijual dikedai-kedai talipon, hanya boleh didapati daripada main office di Sri Petaling atau mana-mana service centre yang dilantik oleh Toneexcel. Tetapi kedua2 jenis simkad ini, kalau nak top up dikedai, hanya minta top up tunetalk sahaja.

SOALAN: Orang kata call rate tunetalk-toneexcel ni mahal, sampai 32 sen panggilan seminit?
Sudahkah anda lihat call rate dari Digi ke telco yang lain. Maxis ke telco yang lain. Kesemua panggilan itu lebih mahal dari 32sen seminit, ada yang 33 sen ada 35 sen dan ada yang 36 sen. Jadi tunetalk-toneexcel adalah yg paling murah. Lagi satu kalau lah saudara kita memang pakai phone, dan selama ini pun masih bayar prepaid atau pun bil, mereka hanya bagi orang lain lebih kaya, kenapa tak kali ini bagi anda yang kaya, walau pun kaya sikit-sikit, lama-lama kaya tu jadi bukit. Kalau tak masuk program ni pun mereka tetap pakai handphone juga.

SOALAN: Boleh lihat bukti pendapatan admin didalam program ini?
Kami mula menyertai program ini pada 15-7-2010 dan ini hasilnya yang toneexcel memasukan komisyen kepada kami terus kedalam bank akaun.


Sekarang cuba bayangkan jika anda melakukan perniagaan ini secara berterusan dan konsisten selama 2 tahun, maka tidak hairanlah jika kita  memperolehi pendapatan melebih RM30,000 - RM40,000 sebulan. Walau pun pada masa itu anda stop mempromosikannya, pasti komisyen anda tidak akan stop mengalir ke akaun bank anda kerana orang tetap topup dan menggunakan hp. Dan ia bukan satu perkara mustahil untuk anda mencapainya.

SOALAN: Bolehkah orang dari luar negara yang tinggal di Malaysia untuk menyertai program ini?
Boleh, hanya gunakan no passport mereka, dan lebih mudah jika mereka sudah pun memiliki bank account di Malaysia.

SOALAN: Boleh saya mengekalkan nombor lama, tetapi nombor lama itu adalah nombor line atau postpaid dari telco yang lain?
Boleh, mereka kena selesaikan bil-bil tertunggak dahulu dan selepas itu buat macam biasa seperti di cara aktif simkad




Soalan-soalan lazim lain.
1. Bagaimana nak sertai program ni?
Untuk sertai program ni anda perlu dapatkan SIMKad, aktifkan SIMKad dan daftar jadi agen atau affiliate referral program Tone Excel WOW.


2. Berapakah bayaran yang dikenakan?

Bayarannya ialah RM80 untuk kos SIMKad Tone Excel dan RM5 untuk caj Kurier  (RM85 untuk dalam Semenanjung Malaysia dan Sabah/Sarawak)


3. Adakah saya akan mendapat web replika untuk promosi seperti ini?

Ya, sesiapa saja yang join, akan mendapat web replika seperti ini
http://www.gotunetalk.com/nama_anda

4. Bilakah saya akan terima SIMKad selepas membuat bayaran?

SIMKad akan diposkan menggunakan kurier dan akan sampai dalam masa 2 atau 3 hari waktu bekerja, bergantung pada lokasi anda.


5. Bolehkah warganegara asing sertai program ni?

Ya boleh dengan syarat ada nombor passport dan akaun bank di Malaysia

6. Berapa maintain bulanan dan apa akan terjadi jika saya tak maintain?
Maintain bulanan ialah membeli topup (Tune Talk) sejumlah RM30 dalam masa sebulan, boleh beli sikit-sikit secara terkumpul. Jika tak maintain RM30, secara automatik anda tidak lagi layak mendapat insuran perlindungan atau insuran PA yang bernilai RM100,000.00.  Maintain bulanan untuk layak mendapat komisyen dari topup downline anda ialah RM20 sebulan. Jika topup anda kurang RM20 pada bulan itu, anda tidak layak menerima komisyen dari topup downline anda pada bulan tersebut sahaja.

7. Bila dan siapakah yang akan membayar komisyen saya?

Komisyen akan dibayar pada setiap 21hb terus ke akaun bank anda dengan syarat ada baki minimum RM30 dalam ewallet. Komisyen dibayar oleh pihak Tone Excel Sdn Bhd.

8. Bagaimana dengan coverage Tone Excel WOW?
TuneTalk menggunakan infrastruktur Celcom. Jika coverage Celcom di kawasan anda ok maka TuneTalk pun sama juga.  [Tone Excel menggunakan Tune Talk sebagai pembekal talian atau Service Provider]

9. Bagaimana dengan insuran PA Tune Insurance yang di janjikan?

Insuran PA Tune Insurance hanya aktif setelah bulan ketiga dan seterusnya. 2 bulan pertama atau 60 hari, adalah tempoh bertenang dan kita dikehendaki kekalkan topup setiap bulan itu sekurang-kurangnya RM30 sebagai syarat layak mendapat insuran PA Tune Insurance bermula dari bulan ketiga.
Bulan-bulan seterusnya juga perlu maintain topup RM30 setiap bulan untuk mendapat faedah insuran PA Tune Insurance.


10. Bolehkah pengguna pascabayar atau postpaid join dan kekalkan nombor lama?
Pengguna postpaid boleh join dengan cara berikut:
1 Perlu mohon dari service provider (Celcom, Maxis dn lain-lain) untuk tukarkan nombor sedia ada dari plan postpaid ke plan prepaid.
2 Perlu jelaskan bil-bil tertunggak jika ada ketika gunakan plan postpaid (Celcom, Maxis dan lain-lain). Penukaran plan postpaid ke plan prepaid akan diberi hanya setelah bil-bil berkaitan di jelaskan.
3 Setelah berjaya menukar kepada prepaid, boleh lah tukarkan kepada service Tune Talk dan kekalkan mengguna nombor lama.
11. Bagaimana Konsep perniagaan WOW ToneExcel Referral Program ini?
Kerja anda hanyalah menjual SIMKAD handphone ToneExcel ( yang menggunakan perkhidmatan TuneTalk ) kepada saudara mara, adik beradik, sahabat handai, rakan taulan. Hasilnya kepada anda ialah, jika mereka top-up prepaid mereka maka anda akan dapat komisyen.

12.  Berapa harga sekeping SIMKAD Tunetalk-ToneExcel ini?
Harganya sekeping RM80 ( yang mengandungi kredit/air time sebanyak RM30)
  
13.  Berapakah charge panggilan dan sms yang dikenakan?
32 sen panggilan seminit dan 15 sen sekali sms.

14.  Dimanakah boleh top-up prepaid ini?
Anda boleh top-up prepaid tunetalk di seluruh Malaysia (termasuk Sabah/Sarawak), seluruh stesen minyak yang menggunakan e-pay, sebahagian besar kedai yang menjual prepaid, maybank2u, cimbclick, dan banyak lagi.

15.  Apakah kelebihan lain jika saya menggunakan prepaid Tunetalk-ToneExcel ini?
Anda boleh mengekalkan nombor lama, anda diberi insurance kemalangan sebanyak RM100,000 dan juga peluang untuk menjana pendapatan sampingan yang lumayan.

16.  Adakah saya kena top-up minima RM30 tersebut sekali gus atau boleh sedikit-sedikit?
Kedua-duanya boleh, sekali gus pun boleh sedikit-sedikit pun boleh, asalkan jumlahnya paling kurang RM30

17.  Apa jadi pada bulan tersebut saya top-up jumlahnya tak sampai RM30?
Jika sebulan anda tidak maintain RM30, secara automatik faedah insuran Tune Insurance yang bernilai RM100,000.00 itu akan terbatal.
Anda masih layak menerima komisyen dari penggunaan topup downline anda kerana syarat menerima komisyen downline anda ialah maintain hanya RM20 sebulan.
Jika penggunaan anda pada bulan itu kurang RM20, anda tidak layak menerima komisyen dari penggunaan topup downline anda.
Keahlian anda dalam program affiliate adalah kekal.


18.   Bagaimana jika saya ingin mengekalkan nombor lama.
Ikuti cara-cara untuk mengekalkan nombor lama. Sila rujuk dibahagian KEKAL NOMBOR.

19.  Setelah saya menyertai perniagaan ini, apa yang perlu saya lakukan?
Lakukan promosi dan ceritakan tentang peluang perniagaan hebat ini kepada rakan-rakan anda.

20.  Bagaimana saya ingin menaja orang lain secara?
Pertama bantu mereka untuk mendapatkan SIMKAD Tunetalk-ToneExcel ini
Kedua bantu mereka aktifkan SIMKAD tersebut. (Sila rujuk dibahagian AKTIF SIMKAD)
Ketiga daftarkan mereka dibawah anda. (Sila rujuk di bahagian DAFTAR DOWNLINE)


21.  Bagaimana cara promosi perniagaan ini?

Dicadangkan supaya anda menggunakan 2 cara untuk mempromosikan perniagaan ini.

a. Secara online.
Gunakan url web promosi anda dan iklankannya di facebook, iklan percuma, email rakan-rakan, dan lain lain lagi.

b. Secara Offline.
Anda hanya perlu bersembang dengan rakan-rakan anda dan terangkan kepada mereka tentang peluang ini atau beri katalog kepada mereka.

22.   Bagaimana untuk saya mendapatkan satu website percuma untuk saya mengembangkannya secara online?
Anda boleh memohon untuk memiliki website promosi secara PERCUMA.

23.  Boleh terangkan lebih lanjut mengenai insurance Tune Insurance Ini?
Sebagai pengguna tunetalk-toneexcel anda layak untuk menerima PA Insurance PERCUMA bernilai RM100,000 daripada Tune Insurance. Insuran ini hanya untuk ahli yang aktif dan berumur 12 - 65 tahun sahaja. Tolong jangan hilangkan sebahagian SIMKAD anda yang tertulis nombot 16 digit dibelakangnya.

Untuk segala claim dan pertanyaan, anda hanya perlu hubungi Claim Helpdesk di talian 1-300-88-1007

24.  Bolehkah saya nak sponsor ahli keluarga saya tetapi pembayaran komisyen terus ke akaun bank saya?
Boleh. Apa yang perlu dilakukan adalah didalam member area mereka, dibahagian bank akaun info masukkan maklumat bank anda dan jangan lupa fax kan borang penyerahan komisyen ini ke 03-9056 3844. 

25.  Saya telah menggunakan simkad tunetalk biasa yang berharga RM8 dikedai, bolehkah saya ingin mengekalkan no tunetalk ini kepada SIMKAD Tunetalk-ToneExcel saya yang baru?
Boleh.
Anda hanya perlu telefon nombor ini 03-79490000  dan beritahu mereka yang anda ingin menukar SIMKAD tunetalk biasa kepada TuneTalk-ToneExcel tetapi ingin mengekalkan no tunetalk yang lama itu.


26.  Saya tidak pandai komputer, tiada laptop, tiada broadband, boleh kah saya jalankan perniagaan ini?
Boleh.
Dibawah ini saya terangkan cara2nya.
1. Terangkan mengenai peluang perniagaan ini kepada saudara mara dan sahabat anda.
2. Jika mereka ingin menyertai program ini dibawah anda, berikan borang pendaftaran dan suruh ia isikan.
3. Berikan dia sekeping SIMKAD Tunetalk_ToneExcel dan jangan lupa minta RM80 (Modal anda tu, penting)
4. Call saya untuk bantuan mengaktifkan SIMKAD dan pendaftaran Affiliate.
5. Poskan borang pendaftaran yang asli ke service centre anda (alamat di beri bersama pesanan SIMKad.


27. SOALAN: Saya dari Singapore sangat tertarik dengan program WOW ini, bila agaknya Tunetalk akan memasuki pasarang Singapore?
Untuk penggunakan line TuneTalk, mereka boleh gunakan handphone mereka keseluruh dunia, sama seperti handphone yang lain, charge roaming akan dikenakan sahaja, cuma program WOW ini besar kemungkinan akan memasuki Thailand dan SIngapore pada tahun ini juga 2011.

28. SOALAN: Saya dah berjaya buat proses port in utk kekalkan no lama, tapi handphone saya boleh receive call sahaja tapi tak boleh call out?
Itu disebabkan masalah setting pada handphone anda sahaja. Bukan masalah simkad. Jadi saya cadangkan anda call 0105000969 dan bercakap dengan Nurul atau Zureen (dari ToneExcel) dan minta bantuan dia ajarkan cara2 nak setting handphone anda.

29. SOALAN: Saya dah cuba sendiri buat proses (Port In) utk kekal no maxis lama saya, tapi sampai sekrang masih tak berjaya lagi?
Proses nak kekalkan nombor lama, perlulah menggunakan IC yang sama, jika di maxis anda pakai IC lain, dan di TuneTalk anda pakai IC lain, sudah pasti Maxis tidak akan melepaskan pelanggan mereka. Apa yang perlu dilakukan adalah anda talipon sendiri kepada telco talipon anda dan cuba periksa terlebih dahulu apakah IC yang digunakan dahulu semasa pendaftar. Jika tak sama, pasti proses port-in tidak dapat dilakukan.

30. SOALAN: Bagaimana ingin saya pastikan samada seseorang itu telah didaftarkan dibawah saya atau tidak, dan juga bagaimana untuk saya mengetahui no ID mereka?
Cara yang mudah adalah masuk kedalam member area anda (www.toneexcel.com) dan klik di Geneology, selepas itu dekatkan cursor pada gambar tersebut dan ia akan tunjukkan no ID downline anda.

31. SOALAN: Masalah untuk TAC numbered. Bila TT akan dapat keizinan dari pihak bank apabila nombor lama ingin dikekalkan?
Semua bank di Malaysia seperti CIMB Click, Maybank2u, BSN dan lain-lain, sudah boleh menghantar TAC ke no tunetalk. Sila hubungi TuneTalk Careline jika perlu kepastian.

32. SOALAN: Saya ada masalah mengenai TT kad. Masa saya dapat kad tersebut terus saya buat buat panggilan. masalahnya  saya tak tau dealer kod dan  password untuk log in ke dealer network.?
Simkad tersebut perlu diaktifkan dahulu sebelum dapat digunakan, sila lihat bahagian Aktifkad SIMKAD di menu diatas. Untuk sesiapa yang membeli simkad dari senarai Service Centre yang di bahagian Pesanan SImkad, dealer kodnya adalah TT01.HQ.028.0003.001 dan passwordnya adalah alam1234 Tetapi jika anda membeli simkad tersebut dari service centre yang lain, maka dealer code nya akan berubah.

33. SOALAN: Saya rasa keliru mengenai program WOW program tunetalk-toneexcel ini, ada sesetengah web beritahu minima maintain setiap bulan RM20, ada yang tulis RM30 ada pula yang kata RM38. Yang mana satu betul?
Yang betul adalah RM20. Dulu memang RM38, tetapi sekarang adalah RM20 sahaja. Yang RM30 tu saya rasa adalah cadang mereka untuk kita supaya kekal mendapat perlindungan insuran yang diberikan oleh Tune Insurance. Tune Insurance memberi syarat kepada pengguna Tunetalk untuk kekal didalam insuran tersebut mereka perlu maintain topup sebanyak RM30.